Zašto je rano ustajanje važan aspekt zdravlja i kako sebe da naterate?

Zašto je važno rano ustajanje i kako sebe da naterate?

  • 05/08/2021
  • 0
Rano-ustajanje

Za rano ustajanje kažu da: „Ko rano rani, dve sreće grabi“, mi kažemo da možete ugrabiti mnogo više od dve sreće, jer buđenje ujutru pomaže u regulaciji i nesmetanom funkcionisanju celokupnog organizma, snižava vaš krvni pritisak, utiče na ten i kožu, pomaže u borbi protiv anksioznosti i depresije, istovremeno čineći vas punim energije za ceo dan.

Više vremena za sebe kad rano ustanete

Ako živite sa porodicom, decom ili odraslima – rano ustajanje moglo bi vam pružiti nekoliko toliko potrebnih i očajnički željenih minuta za sebe, naročito ako ste roditelji. Lagano ispijanje kafe dok listate novine ili samo uživate u tišini, može vam pomoći da se pripremite za užurbani dan sa malo više tolerancije i ljubaznosti za druge.

Rano ustajanje i više vremena za vežbanje

Ako vam je trening važan, a često se borite da nađete vremena, rano ustajanje može biti odličan trenutak da to i ostvarite. Vežbanje sa prvim jutarnjim zracima, omogućava vam preskakanje treninga zbog posla ili drugih obaveza koje imate kasnije tokom dana. Osim toga, vežbanje na „prazan stomak“, pokreće buru endorfina, koji je zaslužan za vaše dobro raspoloženje, smanjenje stresa i anksioznosti, istovremeno povećavajući vašu energiju.

Kvalitetniji san uz rano ustajanje

Istraživanja navode da ljudi koji se rano probude uglavnom odlaze ranije u krevet i uživaju u dužem, kvalitetnijem snu. Dovoljno sati sna ima puno prednosti, među kojima su najvažnije:

  • Poboljšano raspoloženje
  • Bolja koncentracija
  • Manja šansa za nastanak gojaznosti i drugih hroničnih bolesti

Sa druge strane, nedostatak kvalitetnog sna može:

  • Oslabiti imunološki sistem, što znači da ćete se možda češće razboljevati
  • Povećati šansu za rizik od nastanka visokog krvnog pritiska, bolesti srca i dijabetesa
  • Smanjiti vašu seksualnu želju

Rano ustajanje je recept za zdraviju kožu

Neprospavane noći mogu se prikazati na vašoj koži u tankim linijama, borama, bledoći lica i otečenim ili visećim kapcima. Takođe, osobe koje u proseku veoma malo spavaju sklonije su pojavi akni i bubljica.

Dobar san pomaže da vaša koža bude zdrava. Tokom spavanja, vaše ćelije kože se obnavljaju, dok povećani protok krvi i kolagen pomažu u popravljanju oštećenja okoline i UV zraka.

Bolja koncentracija dolazi sa ranim ustajanjem

Vaš mozak se ne probudi u sekundi kada se vi budite, zbog čega se obično osećamo mrzovoljno i dezorijentisano kada prvi put ustanemo. Ova inercija spavanja redovni je deo procesa buđenja.

Ipak, može trajati oko sat vremena ili više, što otežava koncentraciju i obavljanje poslova ako prebrzo ustanete i izađete. Ako se ranije probudite, imate vremena da se potpuno razbudite i omogućite vašem mozgu i moždanim ćelijama postepeno razbuđivanje, što kao rezultat dovodi do bolje koncentracije tokom celog dana.

Kako da se naterate da ustajete ranije?

Ako želite da promenite vaš trenutni ritam ustajanja i usvojite neke od naših saveta, za početak postepeno pomerajte vreme alarma na vašem telefonu ili budilniku. Podesite alarm za 15 minuta ranije svakog dana u trajanju od nedelju dana, postepeno pomerajući vreme. Da biste
olakšali i izbegli umorno buđenje, pokušajte i da odete u krevet malo ranije, a osim toga praktikujte i neke od sledećih saveta:

Motivišite se – Rano ustajanje ne bi trebalo da bude kao neki dosadan posao, a manje ćete biti skloni da se to dogodi ako se motivišete i nagradite sebe za lični uspeh i napredak.

Nagradite sebe – Podsećanje na blagodati ranog buđenja može uvek biti dovoljna nagrada, ali ako ne, uvek postoji samopodmićivanje. Samo pomislite da ćete imati više vremena da svratite u omiljeni kafić za onu savršenu latte machiato kafu ili nešto drugo što volite.

Čim ustanete izađite iz vaše spavaće sobe – Dugotrajno zadržavanje u sobi nakon što se probudite može dovesti do primamljivosti da se vratite na spavanje, što može dovesti do kašnjenja na posao ili školu. Napuštanje spavaće sobe, odmah po ustajanju, pomaže vam da se oduprete tom iskušenju.

Izbegavajte plavo svetlo pre spavanja – plavo svetlo je sjajno za dnevnu zabavu, ali je izbegavanje za 2 do 3 sata pre spavanja, jer vam pomaže u razbuđivanju i može produžiti vreme do odlaska u krevet. To znači da pred spavanje, radije pročitajte knjigu ili neki magazin, nego što ćete skrolovati na telefonu ili gledati TV.

Izbegavajte teške obroke i začinjenu hranu kasno uveče – odlazak u krevet sa punim stomakom, masne i začinjene hrane može dovesti do lošeg varenja, koje vam neće dozvoliti da imate kvalitetan san, a neki čak neće ni spavati zbog mučnine koju namirnice ovog porekla izazivaju.

Iako rano ustajanje nosi sa sobom niz benefita koje utiču na vaše zdravlje, neće baš svi ljudi moći da ga ispoštuju, naročito ne oni, koji, na primer, rade treću smenu ili imaju bebu koja se budi na dva sata. Za njih važi pravilo da se samo dobro naspavaju, jer je kvalitetan san pola
zdravlja.

Želimo vam slatke snove.

 

Tekst uredila: Dejana Barjaktarović
Provera informacija i činjenica: dr Aleksandar Miletić

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *