Loot box i video igre: Istraživanja ukazuju na sličnost sa kockanjem i bolestima zavisnosti

  • 07/01/2024
  • 0
Primer izgleda Loot box-a ili nagradne kutije (Foto: flickr/rjbailey)
Primer izgleda Loot box-a ili nagradne kutije (Foto: flickr/rjbailey)

Loot box bi mogao da bude zabranjen u Evropi, nakon što je Belgijska Gaming Komisija rešila da ga tretira kao oblik kockanja. Odluka je donešena nakon istrage o ulozi ovih virtuelnih kutija nasumičnog sadržaja u video igrama i donošenja zaključka o njihovoj sličnosti sa kockanjem.  

Komisija je zaključila da su loot box-ovi kombinacija novca i zavisnosti, slična slot mašinama u kazinima, te da ih smatra oblikom kockanja.

Nedavno je došlo do kontroverzi oko ovog koncepta — prodajnih karakteristika u video igrama koje nude nasumične nagrade, ali nisu regulisane zakonima o kockanju.

Loot box – tema ozbiljnog istraživanja

Istraživanje Univerziteta u Plimutu pokazalo je da osobe sa većim rizikom, kao što su one sa poznatim problemima u kockanju i igranju video igara, češće učestvuju u njihovom korišćenju nego oni bez tih problema.

Jedno od najobimnijih i najkompleksnijih do sada sprovedenih istraživanja podstaklo je stručnjake da ponovo zatraže strožije regulative vezane za njih.

Dosadašnja istraživanja pokazuju da su loot box-ovi u video igrama strukturno i psihološki slični kockanju, ali i pored svih dokaza, i dalje su dostupni deci.

Novi rezultati, koji doprinose dokazima o vezi između loot box-ova i kockanja, objavljeni su u časopisu Royal Society Open Science.

Ankete su obuhvatile 1.495 gejmera koji su kupovali loot box-ove i 1.223 gejmera koji su kupovali druge, nerandomizovane igre.

Istraživanje je pokazalo da je preuzimanje rizika otvaranja loot box-ova povezano sa ljudima koji su već imali problem sa kockanjem, igranjem video igara i impulsivnošću – uključujući i uočavanje nemogućnosti da prestanu da ih kupuju.

Studija ukazuje da finansijski i psihološki uticaji za njihovu kupovinu mogu imati nesrazmerno veći efekat na određene grupe koje su već rizične, kao što su osobe koje su ranije imale problema sa kockanjem.

Šta kažu autori studije?

Dr Džejms Klouz sa Univerziteta u Plimutu, ističe da su loot boxovi plaćena nagrada u video igrama, ali da igrač ne zna šta se nalazi unutar njega.

On kaže da postoji mentalitet rizika/nagrade povezan sa korišćenjem loot boxa, sličan onome u kockanju.

“Istraživanja pokazuju da je korišćenje loot box-a vođeno uverenjima poput „sledeći put ću pobediti“, što podseća na psihologiju kockanja. Cilj nije njihova zabrana, već razumevanje njihovog uticaja sličnog kockanju i uspostavljanju politike za zaštitu potrošača”, naglašava Dr Klouz.

Zajedničko istraživanje, u kome je učestvovao i Univerzitet u Vulverhemptonu, dovelo je do zaključka da se maloletnici koji igraju video igrice čiji su loot boxovi sastavni deo, kasnije okreću drugim oblicima kockanja.

Generalno, rezultati potvrđuju da bi politike usmerene na ograničavanje prisustva loot box-ova u video igrama mogle doprineti smanjenju štete u budućnosti.

Dr Stjuart Spejser sa Medicinskog fakulteta Univerziteta u Plimutu naglašava da, iako su „loot box“-ovi izazvali kontroverze, a vlada Ujedinjenog Kraljevstva je usvojila pristup samoregulacije industrije, trenutna usklađenost industrije sa merama bezbednosti nije zadovoljavajuća.

“Postoji hitna potreba za vidljivim rezultatima. Istraživanja pokazuju da loot boxovi predstavljaju problem za rizične grupe i nadamo se da će ovi nalazi doprineti dokazima o vezi između „loot box“-ova, kockanja i drugih rizičnih ponašanja, te podstaći akcije za smanjenje njihovog uticaja”, ističe on.

Belgijski ministar pravde Koen Gins istakao je još 2017. godine da zabrana „loot box“-ova i elemenata klađenja u video igrama mora biti uspostavljena, jer igrači bez dovoljno informacija ne mogu u potpunosti razumeti šta kupuju.

Gins je tada naglasio da je kombinacija kockanja i igranja video igara, posebno među mladima, opasna za mentalno zdravlje.

Šta su, u stvari, loot box-ovi?

Nagradne kutije u video igrama (loot boxes, prize crates) su sistem gde igrači otvaraju kutije kupljene virtualnom valutom unutar igre. Ove kutije sadrže dodatke koji mogu pomoći u napretku kroz igru ili su samo kozmetički.

Sadržaj kutije zavisi od statističke verovatnoće (drop rates), a šanse za dobijanje vrednih predmeta su obično tajne.

Iako se kutije mogu kupiti virtuelnom valutom, često je potrebno puno vremena da se “zarade” dovoljne količine, a postoji i opcija kupovine kutija pravim novcem, što se nekima čini kao drastično efikasniji način.

Sa pravom se, onda, postavlja pitanje da li su loot box-ovi, skriveno blago industrije video igara, neka vrsta Pandorine kutije koja obmanjuje kupce i korisnike?

Autor: Mitar Petrović

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *