Simptomi postporođajne depresije mogu biti ublaženi umerenom i redovnom fizičkom aktivnošću

  • 01/12/2023
  • 0
Postporođajna depresija pogađa jednu od sedam majki, a ako su je imale posle prehodnog porođaja, onda verovatnoća za novu raste 30 odsto sa svakom novom trudnoćom (Foto ilustracija: Envato)
Simptomi postporođajne depresije (Foto: Ilustracija/Envato)

Simptomi postporođajne depresije pogađaju jednu od sedam majki, a ako su je imale posle prehodnog porođaja, onda verovatnoća za nove raste 30 odsto sa svakom novom trudnoćom.

Tim istraživača fizičkog vaspitanja sa Kineskog univerziteta za Geonauke pokazao je u studiji koja je objavljena nedavno da umerena, redovna fizička aktivnost može ublažiti simptome postporođajne depresije kod nekih žena.

Simptomi postporođajne depresije i nova istraživanja

U studiji, objavljenoj u časopisu PLOS ONE, analizirano je 26 prethodnih studija kako bi bolje razumela uticaj vežbanja na žene koje pate od postporođajne depresije.

Postporođajna depresija je poremećaj raspoloženja koji se javlja kod žena nakon porođaja.

Ranija istraživanja su pokazala da između 50% i 75% žena doživi neki stepen depresivnih simptoma nakon porođaja, a 10% do 15% iskusi simptome dovoljno ozbiljne da budu dijagnostikovani kao postporođajna depresija.

Pored toga, mnoge žene doživljavaju i anksioznost, poremećaje sna i ekstremne promene raspoloženja.

Medicinski stručnjaci su vremenom razvili terapije kojima se mogu smanjiti simptomi postporođajne depresije, ali se pokazalo da većina njih ima neželjene nuspojave, pa su se mnogi okrenuli alternativnim terapijama koje ne uključuju upotrebu lekova, sa fokusom na vežbanje kao glavno sredstvo.

Vežbanje i fizička aktivnost kao lek

U studiji se sugeriše da vežbanje može pomoći u ublažavanju stanja kakvo je postporođajna depresija, međutim činjenica je da nije dovoljno istraženo koji tipovi vežbanja najbolje deluju na smanjenje simptoma ili koliko je vežbanja potrebno.

Kako bi pronašli odgovore na ova pitanja, autori studije su vršili analizu rezultata 26 istraživanja koja su bila usmerena na to kako simptomi postporođajne depresije reaguju na uticaj aerobnog vežbanja, kao i vrste i trajanje vežbanja koji su bili preporučeni.

Otkriveno je da je najjednostavnije aerobno vežbanje pomoglo većini žena sa simptomima postporođajne depresije.

Autori studije su uočili i pozitivne efekte  trčanja, hodanja i plivanja, te došli do zaključka da sve tri navedene aktivnosti ubrzavaju disanje i srčani ritam, podstiču cirkulaciju krvi i, što je možda najbitnije, povećavaju nivoe neurotransmitera u mozgu.

Otkriveno je da vežbanje u grupama ima tendenciju da bolje smanjuje simptome od samostalnog i pojedinačnog, ali i da je najkorisniji režim umereno vežbanje u trajanju od 35 do 45 minuta, tri do četiri puta nedeljno.

Autor: Mitar Petrović

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *