Sindrom nervoznog creva - Činjenice i mitovi

Sindrom nervoznog creva – Činjenice i mitovi

  • 14/04/2022
  • 0
Sindrom nervoznog creva
Sindrom nervoznog creva je hronični gastrointestinalni poremećaj koji pogađa oko 11% odraslih širom sveta (foto:Envato)

Sindrom nervoznog creva može da bude prilično neprijatan. Iako gotovo svaki 10. stanovnik zemaljske kugle se susretao sa njim, ima mnogo nedoumica, iz kojih proizilaze i pogrešni zaključci u vezi uzroka, simtptoma, efekata.

U ovom članku možete da pročitate:

Šta je sindrom nervoznog creva?

Sindrom nervoznog creva je hronični gastrointestinalni poremećaj koji pogađa oko 11% odraslih širom sveta. Simptomi uključuju:

  • Bol u stomaku
  • Višak gasa
  • Nadimanje
  • Iznenadna, hitna potreba za korišćenjem kupatila
  • Promena navika creva

Iako je relativno česta pojava, oko ovog sindroma ima mnogo pogrešnih pretpostavki.

Zna se šta uzrokuje sindrom nervoznog creva

Iako vlada umreženo mišljenje da je opšte poznato šta uzrokuje sindrom nervoznog creva, stručnjaci se sa tim ne slažu. Iako određena hrana kao što su mlečni proizvodi ili začinjena hrana može izazvati simptome, ona ne izaziva samo stanje.

Poslednjih godina, istraživanje je sugerisalo da nivoi mentalnog stresa utiču na sastav crevnih bakterija i igraju ključnu ulogu u sindromu nervoznog creva preko osovine creva i mozga. Dr Ašken Faradi gastroenterolog u medicinskom centru Memorial Care Orange Coast u Fountain Vallei, Kalifornija, kaže, međutim, da se ljudi generalno suočavaju sa sličnim količinama stresa, bez obzira da li imaju ili nemaju sindrom nervoznog creva što znači da može biti način na koji ljudi upravljaju stresom – a ne samo stres – koji utiče na to da li mogu ili ne dožive simptome.

U svojoj knjizi o sindromu, pisao sam o studiji koja pokazuje da kada je osoba pod stresom, broj mastocita u njenim crevima se povećava. Dakle, stres ne samo da povećava oslobađanje hormona i medijatora u crevima; takođe menja anatomiju creva na način koji ga čini osetljivijim na stres. o znači da čak i ako izađete iz tog stresnog perioda, vaša creva nisu ista kao ranije. Simptomi IBS-a izazvani stresom mogu se tako zadržati iako je stres nestao. I to je vrlo često kod pacijenata sa sindromom“, objasnio je on.

Dr Faradi je takođe pomenuo studiju koju je sproveo i koja je otkrila da je subjektivna percepcija blagostanja povezana sa manjim brojem simptoma sindroma nervoznog creva. Prethodno istraživanje je takođe sugerisalo da psihološki, društveni i genetski faktori mogu igrati ulogu u razvoju simptoma.

Dijagnostikuje se komplikovanim testovima

Sindrom nervoznog creva se može dijagnostikovati bez komplikovanih testova“, rekao nam je dr Ašken Faradi. „Sa pravim kliničkim kriterijumima, lekari mogu da ga dijagnostikuju sa 97% tačnosti za pet godina. Nijedan drugi test u oblasti medicine nema takvu tačnost.“

Mi dijagnostikujemo sindrom nervoznog creva na osnovu kriterijuma Rim IV: pacijenti sa sindromom treba da prijave simptome bolova u stomaku najmanje jednom nedeljno — u proseku — u vezi sa promenom učestalosti stolice, promenom oblika stolice i/ili olakšanjem ili pogoršanjem bol u stomaku povezan sa defekacijom“, objasnila je dr Moli Džekson, sa Univerziteta u Kanzasu.

Postoje podtipovi sindroma, a možda imate pretežno dijareju, zatvor ili mešoviti obrazac. Pacijenti često imaju i nadimanje, ali njegov simptom nije potreban za postavljanje dijagnoze“, dodala je ona.

Sindrom nervoznog creva se leči

Postoje različiti načini na koji se leči sindrom nervoznog creva, uključujući mešavinu lekova na recept i promene načina života prilagođene individualnoj situaciji svake osobe.

Mogu da vas uverim da je u ogromnoj većini slučajeva upravljanje veoma jeftino i jednostavno: vlakna, probiotici, sigurnost i vežbanje“, rekao je dr Ašken Faradi.

Kada su u pitanju lekovi, prema dr Faradiju, to može biti iskustvo „pokušaja i greške“. Međutim, može pomoći u ublažavanju simptoma uzrokovanih sindromom, zajedno sa drugim intervencijama.

Na kraju krajeva, ne postoji lek za sindrom nervoznog creva“, rekao je dr Faradi, a ponekad lekovi mogu „raditi samo kao flaster za ublažavanje simptoma. Moram da ponovim recepte za lekove kao što je lečenje prekomernog rasta bakterija antibioticima. Na kraju krajeva, ne postoji lek za sindrom.“

Ne utiče na kvalitet života

Sindrom nervoznog creva je često hroničan, iscrpljujući i uobičajen poremećaj interakcije creva i mozga“, rekla je dr Moli Džekson. Njegova „prevalencija u Severnoj Americi je 10-15% i povezana je sa povećanim troškovima zdravstvene zaštite“, naglasila je ona, dodajući da „[to] može značajno uticati na kvalitet života pacijenata“.

Jedna studija je istakla negativan uticaj sindroma sa pacijentima koji su prijavili da će se odreći 10-15 godina svog životnog veka za trenutni lek za svoje stanje.“

Sindrom nervoznog creva
Sindrom nervoznog creva može da bude prilično neprijatan. Iako gotovo svaki 10. stanovnik zemaljske kugle se susretao sa njim, ima mnogo nedoumica, iz kojih proizilaze i pogrešni zaključci u vezi uzroka, simtptoma, efekata. (foto:Envato)

Meditacija i vežbanje pomažu

Dok se dr Ašken Faradi složio da neke vrste vežbi pomažu kod sindroma, dodao je da nisu sve vežbe iste.

Takmičarska vežba ne oslobađa stres – ona stvara stres. Isto važi i za dizanje tegova u teretani ako morate da obratite mnogo pažnje na to kakvu težinu dižete, kako vučete ovaj mišić i kako gurate taj mišić“, primetio je on.

Takođe je rekao da mnogi trkači imaju ono što je poznato kao „trčanje trkača“ ili dijareju nakon dugog trčanja. Stoga je, upozorio je, vrlo verovatno da dugi periodi trčanja mogu izazvati pojavu simptoma karakterističnih za sindrom nervoznog creva.

Dok neke studije sugerišu da meditacija može pomoći u ublažavanju simptoma, istraživanje je i dalje u toku.

Nastavljamo da razumemo osovinu mozak-creva-mikrobiom i kako ona igra ulogu“, rekla je dr Moli Džekson. „Pokazalo se da su psihoterapije usmerene na creva korisne u poboljšanju simptoma karakterističnih za sindrom nervoznog creva. Pokazalo se da meditacija i svesnost pomažu u stimulisanju promena u mozgu i načinu na koji obrađujemo misli, senzacije i emocionalne reakcije, a to može pozitivno uticati na to kako percipiramo i tumačimo signale iz creva, čime se poboljšavaju simptomi sindroma“, dodala je ona.

Međutim, različite vrste meditacije mogu uticati drugačije za različite ljude. Iako možda neće funkcionisati za svakoga, dr Faradi preporučuje „bezumnu meditaciju“, koja uključuje hodanje 30 minuta dnevno istom rutom dok ne postane toliko dosadno da čovek prestane da obraća pažnju na okolinu.

To je meditativna šetnja – vi meditirate i hodate zajedno. Restartovanje sistema je sredstvo za oslobađanje od stresa. Ali potrebno je mnogo vežbe. Posle jedne godine, možda ćete ući u tu zonu na minut od 15 koliko pokušavate da uradite“, rekao je on.

Sindrom nervoznog creva može prirodno da se leči

Prirodni lekovi kao što su ulje mente i kardamom pokazali su izvesno obećanje u ublažavanju simptoma sindroma nervoznog creva i čira na želucu. Međutim, istraživanja prirodnih lekova su ograničena, tako da oni možda neće biti univerzalno korisni.

Semenke crnog kardamoma i nana su relaksanti mišića za crijeva, pa bi mogli smanjiti simptome. Ljudi mogu isprobati ove prirodne lekove i druge sve dok nisu jake hemikalije. Mnogi biljni lekovi postoje hiljadama godina, a ljudi ih koriste bez problema“, rekao je dr Ašken Faradi.

Ipak, uvek se preporučuje da se konsultujete sa lekarom pre nego što započnete bilo koju novu liniju lečenja.

Post olakšava sindrom nervoznog creva

Zamislite da imate motor, a motor ima problem. Sada ga isključi. Ili naravno, možda nećete imati nikakvih problema dok je isključen, ali koliko dugo možete da ga držite isključenim? Dakle, ako smanjite broj jela sa možda tri do dva puta dnevno, možete smanjiti broj simptoma koje doživljavate dnevno. To može pomoći, ali to nije nužno put kojim treba ići. Post je, međutim, dobar za druge stvari — kao što su gubitak težine i pamćenje“ rekao je dr Ašken Faradi.

Nedavni pregled otkrio je da, iako mnogi pacijenti sa sindromom nervoznog creva prijavljuju netoleranciju na mleko, ne postoji konačna veza između sindroma i netolerancije na laktozu. Kako je oko dve trećine svetske populacije netolerantno na laktozu, prilično je verovatno da će neko biti netolerantan na laktozu i imati sindrom nervoznog creva. To znači da isključivanje mlečnih proizvoda može pomoći u ublažavanju gastrointestinalnih simptoma.

Mnogi pacijenti sa sindromom povezuju svoje simptome sa jelom i pokušavaju da ublaže simptome izbegavanjem određene hrane“, rekla je dr Moli Džekson. „Eliminaciona dijeta uključuje uklanjanje više namirnica iz vaše dnevne ishrane, a zatim ih polako ponovo uvodi kako biste pomogli u identifikaciji hrane koja izaziva.”

Najviše proučavana dijeta za sindrom nervoznog creva je dijeta sa niskim FODMAP-om. FODMAP hrana može dovesti do povećanog gasa i distenzije i izazivanja simptoma povezanih sa obrokom kod pacijenata sa sindromom. Mlečni proizvodi su hrana sa visokim sadržajem FODMAP-a, i za neke/mnoge mogu biti okidač u ishrani, ali to nije univerzalno tačno. Izbor hrane može biti ogroman i ako je dostupan, gastrointestinalni dijetetičar može vam pomoći da vas vodi u ovom procesu“, objasnila je ona.

Ne postoji posebna dijeta za sindrom nervoznog creva. Dijete nisu samo individualizovane; oni su dinamični. Jedna osoba može da popije kafu na odmoru, ali ima problema sa njom tokom finala. Pošto ne postoji specifična dijeta za različite pojedince, ne postoji posebna dijeta za pojedince u svakom trenutku“, rekao je dr Faradi.

Ako pacijent ima hroničnu konstipaciju, dr Faradi je rekao da vlakna mogu pomoći. Međutim, ako se pretera, vlakna mogu dovesti do nadimanja od viška gasova u crevima. Da bi se ovo izbeglo, dr Faradi je preporučio konzumiranje vlakana putem prstohvata psilijuma rastvorljivih u vodi — prebiotika — na kašičici grčkog jogurta, koji je probiotik.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.