Smanjenje holesterola u krvi - Da li je moguće bez lekova i terapija?

Da li je moguće smanjenje holesterola u krvi bez lekova i terapija?

  • 27/03/2021
  • 0
smanjenje-holesterola-u-krvi
Namirnice koje balansiraju nivo holesterola u krvi (Foto: Freepik)

Pripremili smo tekst koji vam može pomoći kad je u pitanju smanjenje holesterola u krvi.

Holesterol je voštana supstanca koju stvara jetra, a koju naše telo koristi za izgradnju ćelija različitih procesa. Na primer, ako jedete masnu i začinjenu hranu, jetra će stvoriti dodatni holesterol, koji se u vašim arterijama može pretvoriti u tvrdu voštanu supstancu, poznatiju kao plak. Plak se smatra osnovnim uzrokom povećanog holesterola, koji je jedan od najvećih faktora rizika za nastanak kardiovaskularnih bolesti i moždanog udara.

Nivo holestorala možete utvrditi skrining testovima, ali i redovnom proverom krvne slike. Na osnovu dobijenih rezultata možete utvrditi nivo holestorala koji imate, a koji mogu biti:

  • LDL (lipoprotein male gustine) holesterol, odnosno loš holesterol, koji se povezuje sa visokim trigliceridima i pojačanom mašću u krvi
  • HDL (lipoprotein velike gustine) holesterol se smatra dobrim holesterolom jer prenosi holesterol u jetru kako bi se izbacio iz organizma, on takođe doprinosi oslobađanju tela od viška holesterola, pa je manja verovatnoća da završi u arterijama

Visok holesterol – visok rizik

Ako spadate u grupu pacijenata koji imaju povišen holesterol, trebalo bi da promenite životne navike u potpunosti. Zdrava ishrana, svakodnevni unos voća i povrća, ali i redovno vežbanje mogu smanjiti holesterol za oko 20% do 30%.

Visok nivo holesterola dovodi do pojave ateroskleroze, odnosno do naslaga u arterijama, koji se potom na zidovima krvnih sudova mogu stvrdnuti i suziti. Krvni sudovi omogućavaju cirkularciju krvi bogate kiseonikom, a ukoliko kiseonik ne uspe da dođe do srčanog mišića, dolazi do srčanog udara.

Optimalan nivo holesterola prema starosnoj dobi

Američko kardiovaskularno udruženje savetuje da odrasli kontrolišu holesterol na svake četiri godine, počev od 20. godine života, kada dolazi do porasta nivoa holesterola u organizmu.

Muškarci su izloženiji većem riziku od pojave visokog holesterola u organizmu u poređenju sa ženama, zbog povećanog broja testosterona, dok se kod njih ovo stanje javlja nakon ulaska u menopauzu.

Trenutne studije ukazuju da bi deci trebalo kontrolisati holesterol između 9. i 11. godine, a onda u 17. i 21. godini, a da su u grupi rizičnih pacijenata ona deca kod kojih je dijagnostikovan dijebetes, gojaznost ili koja imaju porodičnu istoriju visokog holesterola, pa bi njih trebalo i češće proveravati.

Telu je, ipak, potreban holesterol da bi normalno funkcionisao, ujedno, on je i prirodni lipid kojeg stvara naša jetra. Baš zbog toga smatra se vitalnim za kreiranje ćelijskih membrana, hormona, ali i vitamina D. Pošto ne može da se rastvara u vodi, ne može putovati ni kroz krv, ali može dovesti do sužavanja krvnih sudova ukoliko dođe do povećanja njegove koncentracije.

Zato vam u nastavku teksta predstavljamo neke od saveta za smanjenje nivoa holesterola u krvi tj organizmu  i održavate ga u optimalnim granicama:

Savet 1: Izbegavajte trans i zasićene masti

Ako konzumirate hranu koja sadrži zasićene ili trans masti, veoma lako možete povećati nivo holesterola u krvi. Američko kardiovaskularno udruženje, preporučuje smanjenje unosa zasićenih masti na manje od 6% dnevnih kalorija.

Savet 2: Povećajte unos vlaknastih namirnica

Povećanje dnevnog unosa rastvorljivih vlakana, koji pomažu apsorpciju masti i regulišu telesnu težinu, blokiraju masti i stabilizuju nivo šećera u krvi. Neke od njih su grašak, boranija, zob ili ovas, jabuke i citrusi. Osim toga, vlaknaste namirnice utiču na snižavanje holesterola u krvi, istovremeno sprečavajući da se holesterol razgrađuje i probavlja.

Savet 3: Vežbanje

U slučaju da vam gastroenterolog potvrdi gojaznost, postoji velika šansa da ćete imati i povećan nivo holesterola u organizmu. Veoma je važno napomenuti i da mršavije osobe mogu imati holesterol, ukoliko se nezdravo hrane ili imaju porodičnu istoriju bolesti.

Šetnja, biciklizam, trčanje, plivanje, samo su neke od aktivnosti koje vam mogu pomoći da snizite holesterol i održite zdravlje vašeg srca.

Savet 4: Smanjite unos alkohola

Kada konzmirate alkoholna pića, jetra ima funkciju da razgrađuje alkoholnu tečnost na trigliceride i holesterol, istovremeno podižući krvni pritisak. Na taj način dodatno se otežava održavanje telesne težine u zdravom rasponu, dok alkohol sam po sebi može izazvati različita psihološka stanja i izazvati mnogobrojne bolesti.

Savet 5: Konzumirajte beli luk

Postoje naučne tvrdnje, koje ukazuju da redovno uzimanje belog luka može umereno smanjiti LDL holesterol. Beli luk utiče na smanjivanje apsorpcije holesterola u organizmu istovremeno smanjujući trigliceride u krvi i jačajući imuni sistem.

Ako se ustanovi da imate povišen holesterol, doktor vam može preporučiti neke od ovih saveta ili vam može prepisati adekvatnu terapiju.

Međutim, promene u ishrani, kao i redovna fizička aktivnost biće neizbežne, zato je veoma važno da na vreme proveravate nivo holestorala u organizmu i da sa lepšim vremenom posvetite više vremena uživanju u prirodi.

Verujemo da smo vam odgovorili na neka pitanja kad je u pitanju smanjenje holesterola u krvi.

Tekst uredila: Dejana Barjaktarović
Provera informacija i činjenica: dr Aleksandar Miletić

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *