Crni čaj pomaže u smanjivanju rizika od smrtnosti - E-zdravlje

Crni čaj pomaže u smanjivanju rizika od smrtnosti

  • 31/08/2022
  • 0
crni čaj
Prospektivna kohortna studija navika pijenja čaja kod skoro pola miliona ljudi iz UK Biobank je podržala prednosti koje ima crni čaj. Ova nova studija je otkrila da ispijanje dve ili više šoljica crnog čaja dnevno, sa ili bez mleka, može smanjiti smrtnost od svih vodećih uzroka smrti do 12%. (foto:Envato)

Istraživanje velikih razmera pokazalo je da oni koji piju crni čaj, bar dve ili više šoljica dnevno imaju smanjen rizik od smrtnosti, čak i kada se uzimaju sa mlekom ili šećerom.

U ovom članku možete da pročitate:

Zbog čega je značajan crni čaj?

Prema Ujedinjenim nacijama, čaj je piće koje se najviše konzumira na svetu, posle vode. Od mnogih vrsta, crni čaj je najčešći u Velikoj Britaniji i SAD. Zeleni čaj, čaj od jasmina i voćni i biljni čajevi su popularniji u drugim zemljama.

I crni i zeleni čaj potiču od biljke Camellia sinensis. Razlika između njih je kako se obrađuju nakon branja. I jedno i drugo se beru, uvenu, zgušnjavaju i valjaju pre sušenja. Crni čaj se zatim oksidira tako što se neko vreme izlaže vazduhu.

Istraživači su dugo proučavali zdravstvene prednosti različitih čajeva. Neki sugerišu da zeleni čaj ima veće zdravstvene koristi, dok drugi zagovaraju zdravstvene kvalitete crnog čaja. U svakom slučaju, čini se da su antioksidanti ključni.

Sada, prospektivna kohortna studija navika pijenja čaja kod skoro pola miliona ljudi iz UK Biobank je podržala prednosti crnog čaja. Ova nova studija je otkrila da ispijanje dve ili više šoljica crnog čaja dnevno, sa ili bez mleka, može smanjiti smrtnost od svih vodećih uzroka smrti do 12%.

Koliko ljudi piju čaj?

Uzorak studije se sastojao od 498.043 muškaraca i žena starosti od 40 do 69 godina. Svi učesnici su prošli fizičke preglede i dali uzorke krvi, urina i pljuvačke kada su se upisali u studiju od 2006. do 2010. godine.

Zatim su ispunili osnovni upitnik o svojim navikama u ispijanju čaja. Učesnici su beležili koliko šoljica čaja — u proseku — piju svakog dana i da li su pili svoj čaj veoma vruć, vruć ili topao. Zatim su praćeni u proseku od 11,2 godine.

Istraživači su takođe zabeležili podatke o ishrani, načinu života, zdravlju, etničkoj pripadnosti i socioekonomskom statusu svih učesnika. Oni su prilagodili podatke o mortalitetu kako bi uzeli u obzir ove faktore.

Skoro 85% učesnika je izjavilo da pije čaj, a 89% pije crni čaj. Većina onih koji su pili čaj pili su između dve i pet šoljica dnevno, a 19% je pilo više od šest šoljica dnevno.

Oni koji piju teški čaj u studiji su češće pušači, imaju lošije opšte zdravlje i jedu više crvenog i prerađenog mesa, što može povećati smrtnost.

Da li mleko i šećer imaju efekat na crni čaj?

Tokom praćenja, umrlo je 29.783 ljudi. Istraživači su otkrili da se rizik od smrtnosti od svih uzroka smanjio za oko 12% kako se unos čaja povećao na tri šolje dnevno.

Ljudi koji su pili više od tri šoljice čaja dnevno nisu imali manji rizik od smrtnosti od onih koji su pili između jedne i tri šoljice. Dodavanje mleka ili šećera imalo je mali uticaj na uočene prednosti crnog čaja. Isto tako, temperatura čaja se pila i nije uticala na rizik od smrtnosti.

Pronašli smo prednosti crnog čaja, bez obzira da li su ljudi uzimali mleko ili šećer u svoj čaj,“ rekla je dr Maki Inue-Čoi, dopisni autor, Odseka za epidemiologiju i genetiku raka, Nacionalnog instituta za rak.

Oni koji su pili više od dve šoljice čaja dnevno imali su manji rizik od smrtnosti od kardiovaskularnih bolesti, ishemijske bolesti srca i moždanog udara. Istraživači nisu pronašli nikakvu povezanost između raka i smrti od respiratornih bolesti.

Od čega štiti crni čaj?

crni čaj
Istraživanje velikih razmera pokazalo je da oni koji piju crni čaj, bar dve ili više šoljica dnevno imaju smanjen rizik od smrtnosti, čak i kada se uzimaju sa mlekom ili šećerom. (foto:Envato)

Čaj je bogat polifenolima, antioksidansima koji se nalaze u mnogim biljnim proizvodima. Zeleni čaj sadrži više polifenola od crnog čaja.

Istraživanja sugerišu da ishrana bogata polifenolima može zaštititi od mnogih zdravstvenih stanja, uključujući visok krvni pritisak, neke vrste raka, kardiovaskularne bolesti i dijabetes tipa 2.

Čaj je veoma bogat bioaktivnim jedinjenjima kao što su polifenoli […] koji imaju potencijal da smanje oksidativni stres […] to je pozadinski mehanizam,“ rekla je dr Inue-Čoi.

Istraživanja su pokazala da polifenoli u ishrani imaju mnoge prednosti, ali prevelike količine, kakve se mogu naći u suplementima, mogu imati štetne efekte. Crni čaj sadrži polifenole koje se zovu teaflavini i tearubigini. Studije su pokazale da su teaflavini moćni antioksidansi i da takođe mogu imati antiinflamatorna, antikancerogena i antimikrobna svojstva, pomažući u kontroli lipida u krvi.

Uključivanje crnog čaja u dijetu

Dr Inue-Čoi rekla je da crni čaj, „čak i uz veće količine unosa, može biti deo zdrave ishrane“. Međutim, trenutna studija nije pronašla dalje zdravstvene koristi nakon treće dnevne šolje. A čaj sadrži kofein, koji može imati štetne efekte pri visokim nivoima potrošnje.

Pokazalo se da male količine kofeina poboljšavaju kognitivne funkcije i budnost i pomažu u gubitku težine. Veće količine — više od 400 mg dnevno — mogu izazvati probleme, kao što su trema i trema, poremećaj sna, žgaravica, pa čak i visok krvni pritisak kod nekih ljudi.

Međutim, u proseku, tri šoljice čaja sadrže oko 180 mg kofeina, tako da ne bi trebalo da stvara probleme svima koji nisu osetljivi na kofein.

Ne menjajte navike pijenja čaja

Istraživači priznaju da neke varijable nisu bile kontrolisane u njihovoj studiji, uključujući jačinu čaja, vreme namakanja ili veličinu serviranja. Takođe ne mogu dokazati da je crni čaj bio odgovoran za smanjenu smrtnost.

Dr Inue-Čoi je objasnila: „Ova studija je pokazala povezanost […] ali naša otkrića treba da budu replicirana u drugim studijama […] i proširena na druge različite populacije.“

Ona je naglasila najvažniju poruku iz njihove studije:

Veći unos čaja bio je povezan sa manjim rizikom od smrtnosti, posebno kod onih koji su pili više od 2 šoljice dnevno. Međutim, naši nalazi ne ukazuju na to da ljudi treba da počnu da piju čaj ili da promene svoju konzumaciju čaja kako bi tražili zdravstvene benefite.“

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.