Kefir: Kako se pravi, koliko je dobar po zdravlje ljudi i potencijalni rizici

Kefir: Kako se pravi, koliko je dobar po zdravlje ljudi i potencijalni rizici

  • 27/12/2021
  • 0
Kefir
Naziv kefir potiče od turske reči „keiif“, koja se odnosi na „dobar osećaj“ koji osoba dobije nakon što ga popije. Napitak je kombinacija zrna mleka i kefira i sadrži žive bakterije i kvasac. (foto:Pixabay)

Kefir je fermentisan mlečni napitak. Postoji nekoliko mogućih zdravstvenih koristi od pijenja kefira, ali mnogim tvrdnjama nedostaju dokazi.

Šta je kefir?

Naziv kefir potiče od turske reči „keiif“, koja se odnosi na „dobar osećaj“ koji osoba dobije nakon što ga popije. Napitak je kombinacija zrna mleka i kefira i sadrži žive bakterije i kvasac.

Neki ljudi potencijalne zdravstvene koristi kefira pripisuju njegovom sadržaju probiotika. Probiotici su korisne vrste bakterija i drugih mikroba. Istraživanje probiotika je još uvek u ranoj fazi.

Kefir je vrsta fermentisanog mlečnog proizvoda. Ljudi ga prave dodavanjem bakterija i kultura kvasca u mleko. Kulture se hrane prirodnim šećerima u mleku. To im omogućava da se umnožavaju, stvarajući fermentisano piće.

Kefir ima kiselkast i pikantan ukus i konzistenciju sličnu pitkom jogurtu. Zbog procesa fermentacije, kefir može imati blago gazirani ukus. To se dešava zato što mikrobi proizvode gasove dok vare šećere u mleku.

Postoji mnogo vrsta kefira. Ljudi mogu da ga kupe ili naprave koristeći:

  • Kravlje, ovčije ili kozje mleko
  • Nemalečno mleko, kao što je kokosovo ili ovseno mleko
  • Sok
  • Vodu

Neke kompanije takođe proizvode aromatizovane ili niske masnoće kefirne napitke.

Zdravstveni benefiti koje pruža kefir

Uprkos imenu, zrna kefira nemaju veze sa pšenicom ili zobom. To znači da u tradicionalnom napitku od kefira koji sadrži samo mleko i žive kulture nema glutena.

Međutim, neki brendovi mogu da koriste zob i druge proizvode koji sadrže gluten da dodaju ukus ili promene teksturu tečnosti. Uvek proverite etiketu pre kupovine.

Mnoga pića od kefira su zasnovana na vrsti mlečnog mleka. Proces fermentacije smanjuje količinu laktoze koju ovo mleko sadrži, ali to ne znači da kefir ne čini laktozu. U zavisnosti od proizvoda još uvek može biti laktoze u tragovima.

Neki ljudi sa blagom netolerancijom na laktozu mogu i dalje tolerisati kefir ako je količina laktoze minimalna. Oni sa ozbiljnijom netolerancijom ili alergijama mogu imati više koristi od nemlečnog kefira.

Mala studija iz 2015. godine u Iranu uporedila je efekte konzumiranja kefira i konvencionalno fermentisanog mleka na nivo šećera u krvi kod ljudi sa dijabetesom. Učesnici koji su konzumirali kefir imali su značajno niže nivoe šećera u krvi od onih koji su konzumirali konvencionalno fermentisano mleko.

Kefir
Kefir je fermentisan mlečni napitak. Postoji nekoliko mogućih zdravstvenih koristi od pijenja kefira, ali mnogim tvrdnjama nedostaju dokazi. (foto:Pixabay)

Studija iz 2020. sugeriše da bi kefir mogao imati niz prednosti za ljude sa dijabetesom i gojaznošću. Može modulirati markere povezane sa dijabetesom. Međutim, neophodna su istraživanja većeg obima da bi se ovo podržalo.

Studija iz 2017. proučavala je promene u nivou holesterola među ženama sa gojaznošću ili prekomernom težinom koje su pile mleko ili kefir sa niskim sadržajem masti. Učesnici su pili ili dve porcije malomasnog mleka dnevno, četiri porcije mleka sa niskim sadržajem masti ili četiri porcije dnevno kefira.

Posle osam nedelja, oni koji su pili kefir pokazali su značajno smanjenje nivoa ukupnog holesterola i holesterola lipoproteina niske gustine, u poređenju sa onima koji su pili samo dve porcije mleka sa niskim sadržajem masti. Učesnici koji su konzumirali četiri porcije mleka sa niskim sadržajem masti dnevno su takođe imali niži nivo holesterola.

Probiotici u kefiru mogu igrati ulogu u tome koliko holesterola telo apsorbuje iz hrane. Oni takođe mogu uticati na to kako telo proizvodi, obrađuje i koristi holesterol.

U crevima se nalaze mnoge vrste mikroorganizama. Neke od ovih vrsta imaju blagotvorno dejstvo na telo, dok druge mogu naneti štetu. Probiotička hrana sadrži neke od istih korisnih vrsta bakterija koje žive u digestivnom traktu. To može značiti da mogu pomoći u održavanju dobre ravnoteže vrsta. Međutim, naučnici još uvek uče kako ovo funkcioniše.

Studija na životinjama iz 2018. pokazala je da suplementacija kefirom može poboljšati odnos dobrih i štetnih bakterija u crevima i smanjiti fizički umor tokom vežbanja kod miševa. Potrebno je više istraživanja da bi se razumelo da li se ovo otkriće odnosi i na ljude.

Patogeni su štetni mikroorganizmi koji mogu izazvati infekcije. Starije istraživanje iz 2013. navodi da su u laboratorijskim studijama bakterije iz zrna kefira ubile štetne bakterije kao što su Ešerihia koli, Salmonella i Stafilokoke.

To može značiti da kefir može biti potencijalno od pomoći za prevenciju infekcija, kao što su gastroenteritis ili vaginalne infekcije. Međutim, malo je istraživanja na ljudima koja bi potvrdila da kefir ima ovaj efekat.

Ljudi ne bi trebalo da koriste probiotike ili kefir kao zamenu za lečenje postojeće infekcije.

Nutritivna vrednost kefira

Nutritivna vrednost kefira i probiotičkih mikroba koje sadrži uveliko varira u zavisnosti od sastojaka i tehnike fermentacije. Dokument iz 2017. procenjuje da se tradicionalni mlečni kefir sastoji od:

  • 90% vode
  • 6% prirodnih šećera
  • 3,5% masti
  • 3% proteina

Kefir takođe sadrži niz vitamina i minerala, uključujući:

  • Vitamin B
  • Vitamin C
  • Vitamin A
  • Vitamin K
  • Magnezijum
  • Kalcijum
  • Kalijum

Kako spremiti kefir kod kuće?

Kefir je moguće napraviti kod kuće. Da bi to uradila, osobi će biti potrebna čista okolina i oprema kako bi se sprečilo da pogrešne vrste bakterija uđu u tečnost. Za početak, osobi će trebati:

  • Aktivna zrna kefira, koja su dostupna za kupovinu
  • Mleko, kao što je kravlje, kozje ili kokosovo mleko
  • Staklena tegla
  • Papirni filter za kafu ili gazu
  • Gumica
  • Silikonska lopatica ili drvena kašika
  • Nemetalna mrežasta cediljka

Koraci za pravljenje kefira:

  • Operite ruke sapunom i vodom.
  • Sterilizujte teglu pranjem sapunom i toplom vodom. Ostavite da se osuši naopako na čistom stalku za sušenje.
  • Kada se osuši, dodajte mleko u staklenu teglu. Kombinujte 1 kašičicu zrna kefira za svaku šolju mleka. Ostavite prostor na vrhu, jer će se tečnost proširiti dok fermentira.
  • Pokrijte teglu papirnim filterom za kafu i pričvrstite je gumenom trakom. Čuvajte teglu na toplom mestu na oko 70°F (21°C) 12-48 sati. Držite teglu dalje od direktne sunčeve svetlosti i lagano protresite ako tečnost počne da se odvaja.
  • Kada se tečnost zgusne, sipajte je kroz mrežastu cediljku u sterilnu posudu za skladištenje. Čvrsto pokrijte i čuvajte do 1 nedelje u frižideru.

Kraća fermentacija proizvodi slađi kefir, dok duža fermentacija stvara kiselije piće. Ljudi mogu da zadrže zrna kefira koja uhvate u cediljku da bi ih koristili u sledećoj seriji kefira.

Ljudi mogu da konzumiraju kefir na isti način kao mleko i jogurt:

  • Pije ohlađen u čaši
  • Sipa na žitarice, zob ili musli
  • Dodaje u smutije
  • Jede sa voćem

Ljudi takođe mogu da koriste kefir u kremastim prelivima za salatu, ledenom jogurtu, pečenim proizvodima i supama. Međutim, imajte na umu da će zagrevanje kefira deaktivirati žive kulture.

Rizici i brige oko kefira

Postoji malo istraživanja o potencijalnim rizicima kefira. Čini se da je generalno bezbedno za konzumiranje, sve dok ga ljudi prave i čuvaju bezbedno.

Dok ljudi koji su netolerantni na laktozu mogu da piju malo kefira bez simptoma, trebalo bi da budu oprezni da izbegavaju da piju previše. Ljudi sa alergijama na mleko treba da izbegavaju kefir osim ako ne sadrži mleko bez mleka.

Ljudi sa dijabetesom treba da paze da pročitaju etiketu i da se drže običnih sorti bez dodatka šećera.

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *