Normalan puls - Koji su to faktori koji ga određuju?

Koji je to normalan puls? Koji su faktori koji ga određuju?

  • 08/05/2022
  • 0
Iako normalan puls ne garantuje da osoba nema zdravstvenih problema, on je koristan pokazatelj za identifikaciju niza zdravstvenih problema (foto:Envato)

Pulsom se meri koliko puta u minuti srce kontrahuje ili otkucaje, stoga jedno od najvažnijih pitanja za svaku osobu jeste koji je to normalan puls.

U ovom članku možete da pročitate:

Šta je to puls?

Brzina otkucaja srca varira kao rezultat fizičke aktivnosti, pretnji po bezbednost i emocionalnih reakcija. Puls u mirovanju odnosi se na broj otkucaja srca kada je osoba opuštena.

Iako normalan puls ne garantuje da osoba nema zdravstvenih problema, on je koristan pokazatelj za identifikaciju niza zdravstvenih problema. Zdravo srce snabdeva telo samo pravom količinom krvi i odgovarajućom brzinom za sve što telo radi u to vreme.

Na primer, kada ste uplašeni ili iznenađeni, automatski se oslobađa adrenalin, hormon, koji ubrzava rad srca. Ovo priprema telo da koristi više kiseonika i energije da pobegne ili se suoči sa potencijalnom opasnošću. Brzina pulsa je potpuno jednaka otkucaju srca, jer kontrakcije srca izazivaju povećanje krvnog pritiska u arterijama koje dovode do uočljivog pulsa.

Koliki je normalan puls u mirovanju?

Važno je utvrditi da li je vaš puls unutar normalnog opsega. Ako bolest ili povreda oslabi srce, organi neće dobiti dovoljno krvi da normalno funkcionišu.

Nacionalni institut za zdravlje SAD (NIH) objavio je vrednosti za normalan puls u mirovanju u zavisnosti od uzrasta.

Otkucaji srca se progresivno usporavaju kako se osoba kreće kroz detinjstvo ka adolescenciji. Normalan puls u mirovanju za odrasle starije od 10 godina, uključujući starije odrasle, je između 60 i 100 otkucaja u minuti (bpm). Visoko obučeni sportisti mogu imati puls u mirovanju ispod 60 otkucaja u minuti, ponekad dostižući 40 otkucaja u minuti.

Tabela normalnih otkucaja srca u mirovanju u različitim godinama prema NIH-u:

Starost Normalan puls
Do mesec dana 70 – 190
Od mesec dana do 11 meseci 80 – 160
Od godinu do dve godine 80 – 130
Od tri do četiri godine 80 – 120
Od pet do šest godina 75 – 115
Od sedam do devet godina 70 – 110
Preko 10 godina 60 – 100

Broj otkucaja srca u mirovanju može da varira unutar ovog normalnog opsega. Povećaće se kao odgovor na različite promene, uključujući vežbu, telesnu temperaturu, emocionalne okidače i položaj tela, kao što je kratko vreme nakon brzog ustajanja.

Koliki je normalan puls dok se vežba?

normalan puls
Pulsom se meri koliko puta u minuti srce kontrahuje ili otkucaje, stoga jedno od najvažnijih pitanja za svaku osobu jeste koji je to normalan puls. (foto:Envato)

Broj otkucaja srca se povećava tokom vežbanja. Kada trenirate za kondiciju, važno je da ne opterećujete srce previše. Međutim, pojedincu je potrebno da se broj otkucaja srca poveća dok vežba kako bi obezbedio više kiseonika i energije za ostatak tela.

Dok se broj otkucaja srca povećava kao rezultat fizičke aktivnosti, tokom vremena moguće je ukupno smanjenje ciljnog otkucaja srca. To znači da srce radi manje da bi dopremilo potrebne hranljive materije i kiseonik u različite delove tela, što ga čini efikasnijim.

Kardiovaskularni trening ima za cilj smanjenje ciljnog otkucaja srca. Idealni normalan puls se smanjuje sa godinama. Takođe je vredno napomenuti maksimalan broj otkucaja srca. Ovo pokazuje punu sposobnost srca, a ona se obično postiže vežbanjem visokog intenziteta.

Američko udruženje za srce (AHA) navodi da bi maksimalni broj otkucaja srca tokom vežbanja trebao biti otprilike jednak 220 bpm minus starost osobe. Pošto će telo svakog pojedinca drugačije reagovati na vežbanje, ciljni broj otkucaja srca je predstavljen kao opseg poznat kao ciljna zona pulsa.

Sledeća tabela prikazuje odgovarajuću ciljnu zonu otkucaja srca za različite uzraste. Puls osobe treba da bude u ovom opsegu kada se vežba intenzitetom od 50 do 80 procenata, takođe poznatom kao napor.

Starost (godine) ciljna zona otkucaja srca pri naporu od 50 do 85 procenata (bpm) Prosečna maksimalna brzina otkucaja srca pri naporu od 100 procenata (bpm)
20 100 to 170 200
30 95 to 162 190
35 93 to 157 185
40 90 to 153 180
45 88 to 149 175
50 85 to 145 170
55 83 to 140 165
60 80 to 136 160
65 78 to 132 155
70 75 to 128 150

Abnormalan srčani ritam

Brzina srca nije jedini faktor koji treba imati na umu kada se razmatra njegovo zdravlje. Važan je i ritam otkucaja srca. Srce treba da kuca ujednačenim ritmom, a između otkucaja treba da postoji redovan razmak.

Mišić ima električni sistem koji mu govori kada da udara i gura krv po telu. Neispravan električni sistem može dovesti do abnormalnog srčanog ritma.

Normalan puls varira tokom dana kao odgovor na vežbanje, anksioznost, uzbuđenje i strah. Međutim, osoba normalno ne bi trebalo da bude svesna svog otkucaja srca u mirovanju.

Ako osećate da vam srce kuca van ritma, prebrzo ili presporo, razgovarajte sa lekarom o svojim simptomima. Osoba takođe može da oseti osećaj da je promašila ili „preskočila“ ritam, ili se može osećati kao da je došlo do dodatnog otkucaja. Dodatni otkucaji se nazivaju ektopični otkucaji. Ektopični otkucaji su veoma česti, obično bezopasni i ne zahtevaju često lečenje.

Ljudi zabrinuti zbog palpitacija ili ektopičnih otkucaja treba da razgovaraju sa svojim lekarom koji će moći da uradi elektrokardiogram (EKG) da proceni broj otkucaja srca i ritam.

Postoji mnogo različitih vrsta abnormalnog srčanog ritma. Tip zavisi od toga gde u srcu počinje abnormalni ritam i da li uzrokuje da srce kuca prebrzo ili presporo. Najčešći abnormalni ritam je atrijalna fibrilacija. Ovo zamenjuje normalan puls nepravilnim obrascem.

Ubrzani srčani ritam je takođe poznat kao tahikardija i može uključivati:

  • Supraventrikularna tahikardija (SVT)
  • Neodgovarajuća sinusna tahikardija
  • Treperenje atrija
  • Atrijalna fibrilacija (AF)
  • Ventrikularna tahikardija (VT)
  • Ventrikularna fibrilacija (VF)

Usporeni srčani ritmovi kao što su atrioventrikularni (AV) srčani blok, blok grane snopa i sindrom tahi-brejdi nazivaju se bradikardije.

Kako održavati normalan puls?

Zdrav rad srca je ključan za zaštitu zdravlja srca. Dok je vežbanje važno za promovisanje niskog i zdravog otkucaja srca, postoji nekoliko drugih koraka koje osoba može preduzeti da zaštiti svoje zdravlje srca i uspostavi normalan puls, uključujući:

  • Smanjenje stresa: Stres može doprineti povećanom otkucaju srca i krvnom pritisku. Načini da sprečite stres uključuju duboko disanje, jogu, trening svesnosti i meditaciju.
  • Izbegavanje duvana: Pušenje dovodi do većeg otkucaja srca, a prestanak pušenja može ga smanjiti na normalan nivo.
  • Gubitak težine: Veća telesna težina znači da srce mora više da radi da bi obezbedilo sve delove tela kiseonikom i hranljivim materijama.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.