Gubitak telesne težine - Činjenice i zablude

Gubitak telesne težine: Činjenice i zablude

  • 04/12/2021
  • 0
Gubitak telesne težine

Gubitak telesne težine postaje u nekom trenutku misija za mnoge od nas. Bilo da su razlozi estetske ili zdravstvene prirode. Ali to nije nimalo lak proces i ne treba se olako upuštati u njega i biti vođen raznim zabludama.

Bliže se praznici i to je vreme kada se unosi više kalorija, manje troši i tada se javi pomeranje od onoga što nazivamo idealnom težinom. To su trenuci koji nas teraju da radimo da to ispravimo, ali ukoliko se ne pristupi oprezno procesu gubitka telesne težine, može se poremetiti i zdravlje.

Da bi se predupredio takav scenario, u ovom pretprazničnom tekstu analiziraćemo koje su popularne zabune, ali i potencijalno pogubne u vezi gubitka telesne težine.

Preskakanje doručka je dobro za gubitak telesne težine

Tvrdnja koja se naprosto odomaćila je da je doručak najvažniji obrok. Ona može, a i ne mora da bude tačna, ali ne postoje dokazi da preskakanjem jutarnjeg obroka može da se dobije neki veliki benefit po pitanju gubitka telesne težine.

Ako se uzima čista aritmetička logika, ako se preskoči jedan obrok, to znači da se unelo manje hrane, samim tim i manje mase se dobija. Ali pitanje variranja telesne težine nije aritmetika.

Jedna studija koja je rađena u periodu od 20 godina, upoređivala je podatke dobijene od ispitanika tada i na kraju istraživanja. Rezultati ove studije su ti da oni koji su u detinjstvu i odrastanju preskakali doručak imaju veći obim struka, veće predispozicije za insulinsku rezistenciju i viši nivo holesterola.

Mnogi su iz ovoga izvukli zaključak da ljudi ono što ne pojedi za doručak nadoknađuju ručkom, a time u stvari naprežu metabolizam. Međutim, oko ove tvrdnje nema jedinstvenog stava.

Ali urađeno je 2017. istraživanje oko povezanosti preskakanja doručka i dobijanja viška kilograma. Rezultati su pokazali da postoji jaka veza između ta dva. Svakako je dokazano da ne postoji argument koji ide u prilog tezi da preskakanje doručka dovodi do gubitka telesne težine.

„Sagorevači masti“ pospešuju gubitak telesne težine

Za određene hranjive materije veruje se da su „sagorevači masti.“ Naravno, to zvuči previše dobro da bi bilo istinito.

Među te materije smatra se da spadaju u prvom redu ananas, luk, avokado, celer, brokoli, zeleni čaj i da one ubrzavaju metabolizam, samim tim pmažu sagorevanju masti. Ipak, za to ne postoje naučni dokazi.

Takođe jedan od popularnih mitova je da hrana sa malo masti doprinosi gubitku telesne težine. Ti proizvodi imaju možda manje masti, ali to kompenzuju sa šećerom i solju. Takođe, ako neka hrana ima manje masti, ne znači da imaju nizak nivo masti.

Izbaciti ugljene hidrate i ostale „pretnje“

Svakako da je važno redukovati unos ugljenih hidrata, ali potpuno ih ukinuti je nepotrebno i može da bude kontraproduktivno. Ne treba sebe iznurivati, jer pre ili kasnije se „prepustimo iskušenju“ i sav trud se baci u vodu.

Bolja je dugoročna strategija sa smanjivanjem unosa takvih materija. Iako se „grickanje“ smatra velikim grehom, ono u stvari može biti od prilične pomoći.

Neki ljudi imaju potrebu za grickalicama ili zbog gladi, ili iz dosade. Ne treba to izbacivati, ali može da se uzme neko voće i jogurt sa malo masti. Takvo „grickanje“ čak i podstiče gubitak telesne težine.

Suplementi mogu pomoći

U stvarnosti ovakvi suplementi su ili neefikasni, ili opasni ili oba u isto vreme. Administracija za hranu i lekove otkrila je da mnogi od ovih suplemenata u svom sastavu imaju lekove koji su zbog nesigurnosti i nedovoljnog ispitivanja nad ljudima, sklonjeni sa tržišta.

Otkriveno je da se u ovim suplementima nalaze sastojci karakteristični za lekove za napade, visok pritisak i antidepresive.

Veštački zaslađivači su zdravi

Mnogi ljudi pomoć traže u niskokaloričnim veštačkim zaslađivačima poput aspartama. Oni mogu da smanje unos kalorija, ali su neka istraživanja došla do zaključka da oni dodaju kilograme.

Ipak, to nije jedinstven zaključak. Ali takođe nema čvrstih dokaza da ovi zaslađivači utičnu značajno na gubitak telesne težine.

Postoji i zabluda da je neki šećer zdraviji, odnosno da su drugi štetniji. Crevna flora sav šećer pretvara u monosaharide i svaki ima četiri kalorije po gramu.

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.