Jutarnja kafa - kako utiče na fizičku aktivnost?

Kako jutarnja kafa utiče na fizičku aktivnost?

  • 22/10/2021
  • 0
kako-utiče-na-fizičku-aktivnost-jutarnja-kafa

Mnogim ljudima jutarnja kafa praktično je obavezan ritual za početak radnog dana. Pokazalo se da kofein utiče na budnost i aktivnost na poslu, tako da se sve više praktikuje konzumiranje jutarnje kafe pre određene fizičke aktivnosti.

Ljudi različito prihvataju kofein. Stoga nekima lakše „padne“ jutarnja kafa, a neki imaju i negativne efekte poput nesanice, anksioznosti ili nemirnog stomaka.

Sa druge strane kofein ima dosta dobrih strana za funkcionisanje organizma. Stoga jutarnja kafa ima i benefite.

Koje benefite ima jutarnja kafa na fizičku aktivnost?

Ljudi piju jutarnju kafu zbog kofeina koji je prirodni stimulans. Mnoge studije su došle do zaključka da unošenje kofeina podstiče:

  • Pospešuje fizičke performanse
  • Diže kognitivne sposobnosti
  • Potencijalno povećava sagorevanje masti

Kofein pospešuje fizičke performanse posebno kada se unosi tokom vežbanja. Istraživanje iz 2018. pokazalo je da čak i umereno unošenje kofeina može poboljšati performanse, utiče na mišićnu snagu i kardiovaskularne sposobnosti.

Jedna manja studija sprovedena na takmičarima Džiju džice iz Španije utvrdila je da unošenje 3mg po kg pre treninga pospešuje povećava visinu skoka.

Kofein unapređuje kognitivne sposobnosti jer ljude prosto razbuđuje. Studija iz 2018. da kofein može da utiče na sledeća svojstva:

  • Pažnju
  • Koncentraciju
  • Nivo energije
  • Umor

Oko teze da kofein potencijalno povećava sagorevanje masti nema potpunog saglasja u stručnoj javnosti. Dok dobar deo ide od premise da je ovaj proces povećanja fizičke aktivnosti, koju uzrokuje kofein, postoje i studije dovode u pitanje ovu vezu.

Kada je poželjno da se pije jutarnja kafa?

Nema univerzalnog pravila koliko posle jutarnje kafe je poželjno upražnjavati fizičku aktivnost. Ukoliko je cilj pospešivanje fizičkih performansi preporučljivo je da između jutarnje kafe i početka vežbanja prođe bar 60 minuta.

Ako je razmak između kafe i početka vežbanja 30 minuta tada se pojačavaju izokinetičke performanse. Među izokinetičkim vežbama spadaju sklekovi i zgibovi.

Neželjeni efekti koje može da izazove jutarnja kafa

Kao što postoje pozitivni, postoje i negativni efekti koje može da izazove kofein:

  • Nemiran stomak
  • Nesanica i anksioznost
  • Predoziranje kofeinom

Sindrom nemirnog stomaka lako može da se pojavi kada se kafa pije na prazan stomak. Da bi se izbegla ova neugodnost valja napraviti veći razmak između kafe i vežbanja.

Druga mogućnost je da se unese manje kafe. Na primer može da se unese manje espresa, koji ima više kofeina od obične domaće kafe. To znači da bi se espresom mogla redukovati količina kafe, ali da se ne smanji unos kofeina, značajnog za pospešivanje performansi.

Poznato je da kofein drži budnim. To naravno može da bude korisno, ali za one koji su osetljivi na kofein, može da bude i veoma neugodno.

Jednostavno preterana upotreba kofeina može da izazove probleme sa spavanjem, čak i nesanicu, kao i anksioznost.

Ukoliko se unosi previše kofeina može doći do trovanja kofeinom iliti predoziranosti kofeinom. Ovo stanje je retko i obično je rezultat slučajnosti, kao na primer kada unesu u kratkom vremenskom periodu još neke namirnice ili energetska pića nesvesni da i u njima ima kofeina.

Čime može da se zameni jutarnja kafa?

Unošenje kofeina pre vežbanja može da poboljša performanse prilikom vežbanja. Ali ne mora kofein da se unese samo jutarnjom kafom. Postoje i druge namirnice koje mogu da budu kvalitetna zamena poput:

  • Grickalice koje u sastavu imaju dosta ugljenih hidrata
  • Namirnice koje imaju teakrin, arginin silikat, beta-alanin

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *