Gojaznost - Činjenice i zablude o ovoj opakoj bolesti

Gojaznost – Činjenice i zablude o ovoj opakoj bolesti

  • 07/02/2022
  • 0
Gojaznost
Bavljenje mitovima i zabludama koji okružuju gojaznost je važno. Posebno onima koji stvaraju stigmu vezanu za ovu bolest (foto:envato)

Gojaznost je medicinski problem u velikom porastu. Ali se ona percipira i kao sociološki problem. Tačnije nastaje stigma koja se hrani iz mnogih zabluda vezanih za ovu opaku bolest.

U ovom članku možete pročitati:

Gojaznost kao globalni problem

Prema Centru za kontrolu i prevenciju bolesti (CDC) u SAD, 42,4% odraslih ima gojaznost. Globalno, Svetska zdravstvena organizacija (SZO) procenjuje da oko 650 miliona odraslih osoba pati od gojaznosti.

Ljudi postaju sve svjesniji zdravstvenih problema povezanih sa gojaznošću. Međutim, kako jačaju kampanje za javno zdravlje, tako se snaže i mitovi i zablude vezane za ovo teško stanje. Mnogi od najčešćih mitova izazivaju stigmu koja može uticati na mentalno zdravlje ljudi sa gojaznošću.

Na primer, rezultati jedne meta-analize iz 2020. godine o ovoj temi ukazuju na „jaču povezanost između stigme težine i smanjenog mentalnog zdravlja sa povećanjem indeksa telesne mase [BMI]“.

Bavljenje mitovima i zabludama koji okružuju gojaznost je važno. Ovo su neki od najčešćih.

Da bi se smanjila gojaznost samo treba jesti manje

U mnogim slučajevima, direktan uzrok gojaznosti je konzumiranje više kalorija nego što je telu potrebno tokom dužeg vremena. Zaista, velika većina mera za smanjenje gojaznosti ima za cilj smanjenje unosa kalorija, povećanje fizičke aktivnosti ili oboje.

Iako su ishrana i vežbanje važni faktori, nekoliko nepovezanih faktora takođe može igrati značajnu ulogu u gojaznosti. Ovi faktori, na koje ljudi često zaboravljaju, uključuju nedovoljno sna, psihološki stres, hronični bol, endokrine (hormonske) disruptore i upotrebu određenih lekova.

U ovim slučajevima, prejedanje, na primer, može biti simptom, a ne uzrok. Takođe, neki od ovih faktora rade zajedno na povećanju šanse za gojaznost. Na primer, stres može povećati šanse za gojaznost. Zbog prevalencije stigme težine, gojaznost može biti stresna za neke ljude, čime se povećava nivo stresa i izaziva negativna povratna sprega.

Dodatno ovome, stres može uticati na kvalitet sna, a to, zauzvrat, može uzrokovati nedostatak sna, što je još jedan faktor u razvoju gojaznosti. Čini se da nedostatak sna takođe povećava nivo stresa. Kao što objašnjava jedan dokument, „nivoi hormona stresa pozitivno koreliraju sa smanjenim trajanjem sna.“

Apneja u snu, u kojoj osoba prestaje da diše na kratke periode tokom spavanja, češća je kod ljudi sa prekomernom težinom ili gojaznošću. Opet, može se formirati ciklus: kako dobijaju na težini, njihova apneja u snu može se pogoršati, što može dovesti do nedostatka sna, što može dovesti do daljeg povećanja telesne težine.

Kao još jedan primer, čini se da postoji povezanost između hroničnog bola i gojaznosti. Razlozi za ovu vezu sigurno su složeni i razlikuju se od osobe do osobe, ali verovatno uključuju hemijske faktore, san, depresiju i način života.

Nije teško videti kako bi hronični bol i povećan nivo stresa uticao na san, dodajući gore navedenim negativnim faktorima. Stres, san i bol su samo tri međusobno povezana faktora koji mogu dovesti do gojaznosti. Slučaj svake osobe će biti drugačiji, ali jednostavno primanje instrukcija da se „više kreće i jede manje“ možda neće biti adekvatna intervencija.

Svakako da su unos kalorija i vežbanje vitalni faktori u smanjenju gojaznosti, ali ne pričaju celu priču.

Gojaznost izaziva dijabetes

Gojaznost ne izaziva direktno dijabetes. To je faktor rizika za dijabetes tipa 2, ali neće svi sa gojaznošću razviti dijabetes tipa 2, a niti svi sa dijabetesom tipa 2 imaju gojaznost.

Gojaznost je takođe faktor rizika za gestacijski dijabetes, koji se javlja tokom trudnoće, ali nije faktor rizika za dijabetes tipa 1.

Gojazni ljudi su lenji

Neaktivan način života je faktor gojaznosti, a povećanje aktivnosti može pomoći u gubitku težine, ali gojaznost je više od neaktivnosti.

Jedna studija iz 2011. koristila je akcelerometre za merenje nivoa aktivnosti 2.832 odrasle osobe, starosti od 20 do 79 godina, tokom četiri dana. Njihov broj koraka se smanjivao kako se povećavala njihova težina, ali razlike nisu bile toliko značajne kao što bi se moglo predvideti, posebno za žene.

Donja lista pokazuje težinu žena i koliko su koraka dnevno uradile tokom ove studije:

  • Oni sa „zdravom“ težinom: 8.819 koraka
  • Oni sa prekomernom težinom: 8.506 koraka
  • Oni sa gojaznošću: 7.546 koraka

Kada se uzme u obzir da neko sa prekomernom težinom ili gojaznošću troši više energije sa svakim korakom, razlika između ukupnih energetskih troškova grupa može biti još manja. To ne znači da fizička aktivnost nije neophodna za dobro zdravlje, ali je priča složenija.

Još jedan faktor koji treba uzeti u obzir je da nisu svi ljudi u stanju da obavljaju fizičku aktivnost. Na primer, neke fizičke smetnje mogu učiniti kretanje izazovnim ili nemogućim.

Takođe, određeni problemi mentalnog zdravlja mogu ozbiljno uticati na motivaciju – i čini se da postoji veza između depresije i gojaznosti, što dodatno produbljuje složenost.

gojaznost
Neaktivan način života je faktor gojaznosti, a povećanje aktivnosti može pomoći u gubitku težine, ali gojaznost je više od neaktivnosti (foto:Envato)

Ako su srodnici gojazni, bićete i vi

Odnos između gojaznosti i genetike je složen, ali neko čiji rođaci imaju gojaznost neće nužno sami razviti to stanje. Međutim, njihove šanse za to su veće.

Razumevanje uloge gena i životne sredine u izolaciji je teško; ljudi koji dele slične gene često žive zajedno i stoga mogu imati slične navike u ishrani i načinu života.

Godine 1990. grupa istraživača objavila je studiju koja je pomogla da se geni iz okoline odvoje. Naučnici su istraživali blizance koji su odgajani odvojeno i upoređivali ih sa blizancima koji su odgajani zajedno. Na ovaj način su se nadali da će razdvojiti uticaj genetike i životne sredine. Sve u svemu, zaključuju:

[Genetski uticaji na [BMI] su značajni, dok okruženje u detinjstvu ima mali ili nikakav uticaj.

Jedna studija blizanaca iz iz 1986. došla je do sličnih zaključaka. Istraživači su otkrili da je težina usvojene dece u korelaciji sa težinom njihovih bioloških roditelja, ali ne i sa težinom njihovih usvojitelja.

Iako su novije studije identifikovale značajniju ulogu za životnu sredinu, čini se da genetika igra važnu ulogu u gojaznosti. Poslednjih godina naučnici su tragali za genima koji utiču na mogućnost gojaznosti.

Kako CDC objašnjava, kod većine ljudi sa gojaznošću „ne može se identifikovati nijedan genetski uzrok.“ Od 2006. godine, studije asocijacija koje obuhvataju čitav genom otkrile su više od 50 gena povezanih sa gojaznošću, većina sa vrlo malim efektima.

Jedan gen koji je povezan sa gojaznošću je varijanta gena koji se zove FTO. Ova varijanta, prema jednoj studiji iz 2011, povezana je sa 20-30% povećanom šansom za gojaznost.

Iako je genetika važna, to ne znači da je gojaznost neizbežna za nekoga čiji rođaci imaju to stanje. Gornja studija, koja je uključivala pojedince sa varijantom FTO gena, razmatrala je ulogu vežbanja:

Koristeći podatke od preko 218.000 odraslih, autori su otkrili da nošenje kopije gena za osetljivost povećava šanse za gojaznost za 1,23 puta. Ali veličina ovog uticaja bila je 27% manja kod genetski podložnih odraslih osoba koje su bile fizički aktivne.“

Pregled i metaanaliza koji su istraživali istu varijantu gena došli su do sličnog zaključka. Autori objašnjavaju da ljudi sa varijantom FTO „podjednako dobro reaguju na […] intervencije mršavljenja i stoga se genetska predispozicija za gojaznost povezana sa manjim alelom FTO može bar delimično suprotstaviti takvim intervencijama.“

Međutim, važno je ponoviti da ove intervencije same po sebi možda neće biti od pomoći nekim ljudima.

Gojaznost ne utiče na zdravlje

Ovo je zabluda. Postoji nekoliko stanja povezanih sa gojaznošću. Na primer, gojaznost povećava rizik od dijabetesa, visokog krvnog pritiska, kardiovaskularnih bolesti, osteoartritisa, apneje u snu i nekih stanja mentalnog zdravlja.

Međutim, čak i skroman gubitak težine može pružiti zdravstvene koristi. Prema CDC-u, „gubitak težine od 5–10% vaše ukupne telesne težine će verovatno dovesti do zdravstvenih koristi, kao što su poboljšanje krvnog pritiska, holesterola u krvi i šećera u krvi.“

Takođe, pregled postojeće literature zaključuje da intervencije za mršavljenje „mogu smanjiti preranu smrtnost od svih uzroka kod odraslih sa gojaznošću“.

Gojaznost je veoma rasprostranjena. Trenutno, stigma koja okružuje ovo stanje nije od pomoći i može biti štetna. Moramo da se pozabavimo time kad god naiđemo na to.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.